
Vytvoriť si vlastný blog na Wordpresse nie je žiadne umenie ani veda – stačí si otvoriť jeden z množstva videotutoriálov a idete na to. Pri pohľade na prázdny editor si zrejme väčšina z vás uvedomí, že napísať článok, ktorý sa bude páčiť čitateľom aj Googlu, nie je vôbec ľahké. Ako teda začať písať kvalitné SEO texty na váš web?
Vráťme sa na chvíľu mysľou do školských lavíc na hodiny slovenčiny. Skúste si spomenúť, koľko žiakov milovalo písanie slohových prác. Veľa ich asi nebolo, že? Pritom na napísanie peknej slohovej práce ohodnotenej jednotkou sa stačilo držať týchto piatich základných pravidiel:
- neodbáčať od témy/zadania
- vedieť, čo sa páči vašej cieľovej skupine (v tomto modelovom prípade vašej slovenčinárke)
- dodržiavať formu a kompozičné postupy jednotlivých žánrov
- písať bez gramatických chýb
- dbať na vizuálnu podobu textu ako celku
V prípade online obsahu je potrebné myslieť ešte na jednu dôležitú súčasť, ktorou je optimalizácia onpage SEO faktorov.

1. O čom budem písať
Napísať kvalitný článok je časovo náročné a to aj pre profesionálneho copywritera. Aj tu platí staré známe, že čas sú peniaze, preto investujte svoj čas radšej do poctivej analýzy potrieb vašej cieľovej skupiny, na základe ktorej si vytvoríte content plán.
Témy blogových článkov do content plánu môžu vyplynúť z niekoľkých online aj offline zdrojov, medzi najdôležitejšie patria:
Analýza kľúčových slov
Analýza kľúčových slov je absolútnym základom pre tvorbu content plánu, resp. pre nastavenie marketingových aktivít všeobecne. Pre samotnú analýzu je potrebná vyčerpávajúca databáza vyhľadávacích dopytov, čiže samotných kľúčových slov. Na získanie dát existuje množstvo zdrojov, no vo väčšine prípadov bude postačovať:
- zoznam služieb a kategórií produktov, ktoré ponúkate
- vaše skúsenosti – určite budete vedieť spísať zoznam desiatok kľúčových slov
- weby konkurencie, najmä tie s históriou a bohatým obsahom. Všímajte si opäť kategórie produktov a blogových článkov, ale aj zoznam ponúkaných služieb
- Google Search Console, konkrétne sekcia „Vyhľadávacie dopyty“
- vyhľadávacie frázy zo vyhľadávania na vašom webe – tieto dáta zbiera napr. Google Analytics
- Google Ads – ak vám bežala pay per click kampaň, máte vyhraté, keďže si rovno viete odfiltrovať relevantné vyhľadávacie frázy od nerelevantných
- Google Keyword Planner – na jeho plnohodnotné využívanie budete potrebovať Google Ads účet s aspoň jednou bežiacou kampaňou v minulosti
- A mnohé iné nástroje, ktoré sú ale platené, napr. obľúbený Marketing Miner

Analýza kľúčových slov je absolútnym základom pre tvorbu content plánu, resp. pre nastavenie marketingových aktivít všeobecne. Investícia do analýzy kľúčových slov sa vám mnohonásobne vráti vo forme úspory času aj peňazí.
Tento článok nemá ambíciu priniesť podrobný návod, ako samotnú analýzu spravovať. Výsledkom analýzy by mala byť kontingenčná tabuľka zohľadňujúca počty vyhľadávaní jednotlivých kategórií služieb, produktov a skupín sémanticky podobných kľúčových slov. Z hotovej analýzy vám potom vyplynú témy, ktorým by ste sa mali venovať prioritne, ale aj sezónnosť tém, resp. vhodná forma obsahu pre jednotlivé témy (blogový článok, infografika, videonávod a pod.).
Štatistiky vyhľadávania na webe
Údaje z vyhľadávania ste síce už použili v analýze kľúčových slov, ale dal by som ich do pozornosti znova. Sú to totiž dopyty priamo od vašich zákazníkov. Ak sa vo vyhľadávaní bude opakovať nejaká vyhľadávacia fráza, je to pre vás jasný podnet, po ktorom by ste mali upraviť, prípadne doplniť obsah na webe.
Komunikácia so zákazníkmi a vaše skúsenosti
Riešite servis plynových kotlov a vaši zákazníci sa vás často pýtajú na frekvenciu revízií jednotlivých typov kotlov? Napíšte o tom jednoduchý článok s prehľadnou tabuľkou. Klientom odpoviete zaslaním jedného linku, alebo, ideálne, odkomunikujete im túto skutočnosť „preventívne“ prostredníctvom propagácie článku, alebo cez newsletter. Len si predstavte, koľko času vám to ušetrí!

Po analýze potrieb, kedy už viete o čom budete písať, je vytvorenie content plánu už len čerešničkou na torte. Nebuďte otrokom svojho blogu. Ak nie je vo vašich silách napísať dva kvalitné články za týždeň, napíšte radšej dva články za mesiac. Dôležitá je však pravidelnosť a pridaná hodnota pre čitateľa.
2. Byť s čitateľmi na jednej vlne je dôležité
Vráťme sa k príkladu so slovenčinárkou. Ak by učila moja slovenčinárka zároveň fyziku, určite by som v texte slohovej práce použil metaforickú narážku na nultú vetu termodynamiky či Keplerov zákon. Prečo si neurobiť očko, keď môžem? Musel som však mať o jej aprobácii dostatočné znalosti.
Čitatelia vašich článkov sú však do veľkej miery anonymní a určite nie sú všetci z nich fyzikári. Ako teda zistiť, kto vlastne sú moji zákazníci?
Riešením je opäť Google Analytics, kde si viete pozrieť demografické štatistiky o návštevníkoch vášho webu, ako pohlavie, vek, ale aj záujmy používateľov, lokalitu, z ktorej pochádzajú, či používané zariadenie. Chceli by ste podrobnejšie údaje? Skúste zahrnúť a porovnať aj iné kanály, ako napr.:
- Facebook – cez Business Manager
- Instagram – tu je podmienka, že váš účet musí byť vedený ako firemný
- Nástroj na e-mail marketing, ako napr. Mailchimp či Sendinblue
- Rôzne formuláre či prieskumy – ozaj, vyplníte mi tento jednoduchý dotazník? Má len 5 otázok a jeho vyplnenie vám zaberie maximálne 2 minúty. Jeden z vás získa zľavu na analýzu kľúčových slov vo výške až 75 %.
Vytvorenie persóny
Ďalším krokom je vytvorenie tzv. persóny. Persóna je fiktívny profil vášho priemerného zákazníka. Môžete mu vymyslieť meno, životný príbeh a dokonca aj podobu – podstatou je, aby ste nastavili svoje myslenie tak, že celá komunikácia bude smerovať na túto osobu.
Predávate kočíky, autosedačky a športové vozíky pre deti? Vytvorte si persóny hoci aj tri. Kočík si zvyčajne vyberá žena – mužovi je v princípe jedno, akú farbu bude kočík mať. S autosedačkami je to iné, tam má hlavné slovo muž. A športové vozíky si zrejme kúpia rodičia-cyklisti. Prispôsobte jednotlivé články danej persóne.
3. Bude to článok iný, bude to video (alebo infografika, case study, podcast...)
Ste opravár práčok a z analýzy kľúčových slov ste vydedukovali, že potrebujete napísať článok s návodom na odpojenie či zapojenie práčky. Je ale článok naozaj to, čo potrebujete? Krátky videonávod s prepisom jednotlivých krokov bude mať pre čitateľa väčšiu pridanú hodnotu, nemyslíte?
Odporúčané je sledovať trendy aj z pohľadu konzumovania obsahu vašou cieľovou skupinou. Máte teenagerov ako svoju cieľovku? Čo takto využiť služby influencerov? Mladým ľuďom sa nechce čítať dlhé texty – sám som zvedavý na podrobné štatistiky tohto článku. Uvidíme, či sa sem prescrolluje niekto mladší ako 20-25 rokov.
Zadefinujte si cieľ, ktorý chcete článkom dosiahnuť
Potrebujete osloviť súčasných zákazníkov? Chcete podporiť predaje určitého sezónneho sortimentu vo vašom e-shope? Alebo máte skvelú novinku, ktorá sa bude rýchlosťou svetla šíriť po Facebooku? Na každý cieľ sa hodí iná forma obsahu, ale aj iný štýl komunikácie.
Zvoliť správnu formu je veľmi dôležité. Dajte svojim zákazníkom presne to, čo potrebujú a oni vás budú milovať (konkrétne váš web). Zníži sa bounce rate vašej stránky, čo je taktiež dôležitým aspektom pre jej hodnotenie algoritmom Google.
4. Nepodceňujte gramatiku! Sme predsa profesionály
Tvrdku do nadpisu vyššie som napísal s ťažkým srdcom. Takéto detaily môžu totiž rozhodnúť o tom, či vás potenciálny zákazník osloví alebo nie. Gramatické chyby môžu byť ďalším „skrytým“ dôvodom vyššieho bounce rate.
Ak sa potrebujete utvrdiť v otázkach gramatiky, skúste svoj problém nájsť v tejto jazykovej poradni, ktorú spravujú jazykovedci z jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra pri Slovenskej akadémii vied, prípadne priamo v online jazykovedných slovníkoch.
A nezabudnite, že nominatív prídavných mien a životných podstatných mien mužského rodu v množnom čísle sa píše vždy s mäkkým „i“. Teda ak sme naozaj profesionáli.

Gramatické chyby na stránke majú niekoľkonásobný negatívny vplyv na výkon webu. Dramaticky sa znižuje dôveryhodnosť webu a tým aj ochota zákazníka objednať si tovar či službu.
5. Finálna podoba textu
V tomto bode by ste už mali mať napísaný skvelý SEO článok a to prakticky bez toho, aby ste vôbec vedeli, čo SEO vlastne znamená. Pred samotnou publikáciou potrebujete tento surový text ešte nejakým spôsobom učesať.
Vyvarujte sa extrémne dlhým odstavcom
Členenie textu podnadpismi je dôležité pre čitateľov aj vyhľadávače. Google algoritmy crawlujú web podobne ako ľudia – prvý ich zaujme nadpis, potom perex a podnadpisy a až potom samotný obsah článku. Nadpisy a podnadpisy by mali reflektovať obsah, ktorý po nich nasleduje. Logicky v nich budú uvedené podporné kľúčové slová, ktoré vám ukázala aj analýza kľúčových slov.
Ideálna dĺžka jednotlivých statí a odstavcov sa nedá paušalizovať, avšak vo väčšine prípadov budú vyhovovať pod každým podnadpisom dva odstavce každý v dĺžke 30 až 50 slov.
Jazyková a obsahová korektúra
Článok, ktorý prečítate za 5 minút, ste možno dávali dokopy 2-3 hodiny. Je úplne prirodzené, že v textoch sú potom logické chyby, prípadne opakujúce sa slová v dvoch vetách za sebou. Text si po sebe opakovane čítajte a rovno tieto chyby opravujte. Po finálnej kontrole odporúčam dať text prečítať ešte nezainteresovanému človeku, ktorý určite nájde ďalšie chyby či možnosti ďalšieho vylepšenia textu.
Myslite „out of the box“
Text je opravený, doplnený o grafiku, ste spokojní s obsahom, formou aj štýlom. Pozrite sa nakoniec na článok ako na celok. Ak aj jednotlivé bloky budú dávať zmysel, celok môže byť... „rozporuplný“.

Ak si ho neviete predstaviť v celku, lebo je dlhý cez 5 obrazoviek, mám pre vás jednoduchý trik – vytvorte si printscreen (napríklad týmto rozšírením do prehliadača Chrome) a text poprípade rozmažte v grafickom editore, aby vás nerozptyľoval. Jednotlivé bloky musia na seba logicky nadväzovať a musí byť medzi nimi dostatočný priestor. Takýto, na pohľad príťažlivý článok si udrží čitateľovu pozornosť až do konca.

Finálna kontrola článku môže vyzerať napríklad takto
6. Technické požiadavky na SEO texty
Aby článok mal pre vás čo najvyššiu pridanú hodnotu, je nutné venovať čas aj SEO faktorom - v prípade jednoduchého firemného blogu aspoň OnPage SEO faktorom. Problematika OnPage SEO pre blogy bude riešená v samostatnom článku, no pre predstavu ide najmä o:
- meta údaje
- open graph
- nadpisy a podnadpisy
- formátovanie textu
- alty obrázkov
- navigácia v rámci článku (kotvy)
- interné prelinky
- rich snippets
- rýchlosť načítania webu
- responzíva (AMP)
Pevne veríme, že vaša blogová prvotina zožne úspech v Googli, ale hlavne medzi čitateľmi. Stále vám nie je jasné, ako by ste mali postupovať pri tvorbe obsahu na váš web? Neváhajte a napíšte nám do komentárov - naši SEO špecialisti a copywriteri vám ochotne poradia.