Metriky sociálnych sietí #2: Demografia, sledovatelia a obľúbený obsah

Aké demografické údaje sledovať, prečo sú noví followeri dôležití a aký formát obsahu sa ľuďom na Facebook páči najviac? Aj o tom je náš druhý blog zo série zameranej na naše sociálne siete.

Demografia

Do demografie sa zaraďujú základné charakteristiky vášho publika. Obvykle sa operuje s touto trojicou údajov:

  • Bydlisko/poloha (resp. ľudia, ktorí sa o  danú oblasť zaujímajú)
  • Vek
  • Pohlavie

Pri komplexnej analýze demografie sa do úvahy môžu brať aj ďalšie informácie ako napríklad vzdelanie, národnosť, vierovyznanie, záujmy, príjem či životný štýl.

Prečo je demografia dôležitá? 

Ako sme už načrtli, tak demografické údaje úzko korešpondujú s plánovaním a tvorbou vášho obsahu. Na základe demografie by ste mali prispôsobovať to, čo uverejňujete a akým spôsobom riešite komunikáciu s klientmi.

Ak napríklad predávate tovar/služby len v rámci vybranej lokality, tak demografia by mala byť kľúčovým bodom, na ktorý sa zameriate. Rovnako tak by ste mali sledovať akcie či udalosti (festivaly, jarmoky atď) odohrávajúce sa vo vašej oblasti.

Demografické údaje vášho publika poskytujú prakticky všetky väčšie sociálne siete – Facebook, Instagram, Twitter alebo aj Youtube.

Sledovatelia

Sledovatelia, followeri, fanúšikovia alebo odoberatelia sú používatelia, ktorí nejakým spôsobom sledujú vašu stránku/profil/kanál. Môžu ju mať lajknutú, byť prihlásení na odber alebo jednoducho vás sledovať a odoberať ako na Instagrame, resp. na Youtube.

Prečo je dôležité naberať nových followerov?

Je dobré udržiavať si stabilných odoberateľov a poskytovať im content, ktorý napĺňa ich očakávania a preferencie. Popritom je však nesmierne dôležité, aby ste svoju „sledovateľskú základňu“ rozširovali o nových ľudí.

Štúdie hovoria o tom, že dlhodobí followeri po čase prestanú interagovať s vašimi príspevkami a tým klesá aj ich dosah. Práve preto by vo vašom záujme malo byť získavanie nových ľudí – nie len z hľadiska úspešnosti sociálnej siete, ale aj pre lepší chod biznisu ako takého, keďže noví sledovatelia = noví potenciálni klienti.

Ako zvýšiť počet sledovateľov?

Vytvárajte hodnotný obsah – znie to ako klišé fráza, no obsah je skutočne kráľom internetu a malo by to platiť aj na sociálnych sieťach. So šírením príspevkov medzi nových používateľov vám značne môže pomôcť aj vaše vlastné publikum. Ako tvoriť ľahko zdieľateľný obsah sme si rozobrali už v prvej časti.

Obľúbený obsah

Naprieč predošlými metrikami sme často hovorili o obsahu a o tom, ako by ste ho mali vytvárať v závislosti od vášho publika. Ak hovoríme o obľúbenom obsahu, tak máme namysli to, čo sa aktuálne páči ľuďom, čo je „trendy“ alebo čo sa virálne šíri sociálnymi sieťami.

Ako zistiť, aký je obľúbený obsah?

Jednoduchá odpoveď na túto otázku je mať prehľad. Mať prehľad o tom, čo sa deje v internetovom svete, aké veci sa komunikujú a čo je momentálnym hitom. Na Youtube si už dlhšiu dobu môžete pozerať trendy – videá, ktoré získavajú najviac videní za krátky čas vo vašej krajine. Na Twitteri to funguje podobne s populárnymi hashtagmi.

Čo sa týka Instagramu, tak ten neposkytuje takéto súhrnné informácie, ale môžete si ľahko vyhľadať zoznam populárnych hashtagov, ktoré sa používajú najčastejšie. Na Facebooku si môžete pozrieť štatistiky svojich príspevkov a zamerať sa na tie, ktorým sa darilo najviac.

Štúdie z dielne BuzzSumo vypovedajú o absolútnej dominancii video formátu na Facebooku. Videá dosahujú minimálne o 59 % interakcií viac ako ostatné druhy obsahu. Long-formy a rozsiahle články sú síce dobré z hľadiska SEO, no v tomto prípade je opak pravdou. V ideálnom prípade by video nemalo byť dlhšie ako 50 sekúnd.